GELDERLAND - Veel bedrijven vervoeren goederen over de weg. Dat lijkt vaak de snelste, goedkoopste en makkelijkste manier. Maar andere manieren van vervoer bieden kansen en zekerheid voor de toekomst.

Modalshift-adviseur (adviseert over het verplaatsen van goederenvervoer naar water en spoor) Manuel Jumelet kijkt graag met u mee. Ontdek wat er allemaal kan en wat dat oplevert voor uw bedrijf.

Vervoer over water en spoor

De ‘modal shift’ is het verplaatsen van goederenvervoer naar water en spoor. “De binnenvaart is in Gelderland het beste alternatief”, vertelt Manuel. “Dagelijks varen er schepen vanaf Nijmegen, Doesburg en Tiel naar de zeehavens in Nederland, België en Duitsland. Ook het spoor is een optie. Maar omdat in Gelderland geen spoorterminal is, zijn we vooral een doorvoerprovincie. En vanwege het transport vanuit de havens van Rotterdam en Moerdijk naar Duitsland zelfs een van de grootste.”

Verkeershinder en chauffeurstekort

De weg is vertrouwd. En het werkt. Dus waarom zou je dat veranderen? Die reactie krijgt Manuel vaak. “De grote knooppunten zijn steeds drukker. Er zijn steeds meer files. Vervelend voor logistiek en inwoners. Want die willen ook snel van A naar B. Bovendien doet Rijkswaterstaat de komende jaren veel onderhoud, meer dan ooit in de Nederlandse geschiedenis. Ruim 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn toe aan vervanging of renovatie. Waarschijnlijk leidt dit tot grote verkeersdrukte. Bovendien zijn er al te weinig chauffeurs, en dat tekort wordt nog groter. Want door de vergrijzing gaat straks een grote groep met pensioen. Er komen minder chauffeurs bij dan dat er stoppen. Daarbij is de verwachting dat het goederenvervoer gaat groeien. Wilt u in de toekomst ook goederen vervoeren? Dan is het slim daar nu al over na te denken.” En dat is nog een reden waarom we bedrijven helpen bij de overstap naar water en spoor: we willen dat de CO2-uitstoot daalt en de economie verduurzaamt.

Modalshift-adviseur begeleidt overstap

Iedereen weet dat er schepen varen en treinen rijden. Maar hoe maak je de overstap? En wat kost dat? Manuel en zijn collega’s van Joint Corridor Off Road helpen bedrijven om dat op een rijtje te zetten, zodat ze een goede afweging kunnen maken. “We brengen in kaart welke routes een optie zijn. Zo moet er een haven of spoorterminal zijn om te laden en lossen. We hebben een kaart waarop te zien is welke binnen rijafstand (45 kilometer) zijn. Ik geef informatie over hoe het werkt en wat ervoor nodig is. En breng het bedrijf in contact met de juiste partijen, zoals vervoerders en logistieke partners. Als een bedrijf wil overstappen, kijk ik of het subsidie kan krijgen en help bij de aanvraag. Wij willen geen winst maken of iets verkopen. We willen alleen helpen om de opties duidelijk te maken, zodat een bedrijf zelf de beste keus kan maken.”

Samenwerking met logistiek makelaars

Onze logistiek makelaars adviseren over minder en schoner gereden kilometers. Elke logistiek makelaar werkt in een bepaalde regio. “Zij interesseren bedrijven voor modal shift. Is er meer kennis nodig, dan betrekken ze mij erbij. Ik werk in heel Gelderland. Ik zoek ook zelf contact met bedrijven als ik denk dat de overstap voor hen interessant kan zijn.” Heeft een bedrijf al contact met een logistiek makelaar? Dan is die vaak ook bij de gesprekken aanwezig. “Dat scheelt tijd, en bedrijven hebben het al zo druk. Ook is het handig om van elkaar te weten wat er speelt. Ik geef ook informatie tijdens bijeenkomsten, die we organiseren en via nieuwsbrieven. En natuurlijk kunnen bedrijven altijd contact met mij opnemen.”

Binnenvaart is betrouwbaar

Veel bedrijven zien de binnenvaart als traag en onbetrouwbaar. “In de praktijk blijkt dat dit niet zo is. Het verschil in tijd is klein. De meeste binnenvaartschepen varen in een lijndienst. Je weet dus precies wanneer ze gaan. Laagwater bijvoorbeeld kan hinder veroorzaken, maar de kans daarop is meestal goed te voorspellen. Momenteel werken ze veel aan het spoor. Ook dat is van tevoren bekend. Weet je dat er mogelijk hinder is, op het water of spoor? Dan kun je altijd via de weg vervoeren. ‘Modal shift’ betekent niet dat je nooit meer over de weg kan vervoeren. Je bent juist flexibeler. Sowieso heb je altijd wegtransport nodig van en naar een haven of spoorterminal, tenzij je een eigen kade hebt. Maar met een schip of trein kun je ver het achterland in. Hoe langer de afstand en hoe groter het volume, hoe gunstiger het is. Maar ook een losse container kan prima mee op een schip. Ik ken geen goederenstroom waarbij het niet werkt.”

Goedkoper en efficiënter

De kosten zijn een belangrijke reden om wel of niet de overstap te maken. “Vaak is het goedkoper. Alleen daarom al is de overstap interessant. Door het chauffeurstekort wordt wegtransport de komende jaren alleen maar duurder. Als je de wachttijden bij terminals (aankomst- en vertrekhal van een vervoercentrum) en de steeds grotere kans op files en dus tijdverlies meerekent, is wegvervoer vaak zelfs duurder. Daarnaast is binnenvaart heel efficiënt, zelfs als je nog wel genoeg chauffeurs hebt. Want je kunt bijvoorbeeld 1 container naar Rotterdam brengen, of 3 naar een terminal in de buurt.”

Subsidie voor de overstap naar water

Stapt u voor het eerst over op binnenvaart? Dan kunt u subsidie krijgen van het Rijk. “Dat kan de overstap kostenneutraal maken, of zelfs goedkoper dan vervoer over de weg.” De subsidie geldt voor 3 corridors (een gebied waar vervoer plaatsvindt). In Gelderland is dat de Corridor Oost (Rotterdam-Arnhem-Nijmegen). Gaat uw bedrijf daar meer dan 35 kilometer overheen? Dan komt u in aanmerking voor subsidie. Manuel helpt bedrijven bij de aanvraag. “Wil een bedrijf een andere route gebruiken, bijvoorbeeld naar het noorden of zuiden? Dan help ik uiteraard ook de opties in kaart te brengen. Want die zijn er in Gelderland genoeg.” De subsidie voor de overstap naar spoor is op. Daar was grote vraag naar.

Bedrijven waarderen de hulp

Manuel glundert als hij vertelt over alle mogelijkheden. “Bedrijven zijn vaak heel verbaasd over de opties en financiële voordelen. Ze zeggen dat ze zonder mijn hulp de overstap niet hadden gemaakt, maar nu niet meer terug willen. Ik heb altijd in de logistiek gewerkt, met een specialisatie in intermodaal transport (transport met meerdere voertuigen). Het is heel tof als bedrijven voordeel hebben van die kennis.”