Een brugpijler is het verticale ondersteunende deel van de brug en de tuien zijn stalen kabels. Bij de Prins Willem Alexanderbrug hebben de tuien een betonnen omhulsel (de schuin lopende betonconstructies). Om het beton onder het asfalt te kunnen inspecteren, worden gaten in het wegdek gemaakt. We leiden doorgaand verkeer om via de A2, A50 en N322. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik blijven maken van de parallelweg. Hulpdiensten en openbaar vervoer maken gebruik van de parallelweg.
Parallelbanen afwisselend afgesloten
Vanaf maandagochtend 21 november tot vrijdagavond 25 november zijn de parallelwegen afwisselend afgesloten voor het inspecteren van de onderkant van de brug. Op maandagmiddag 21, dinsdag 22 en vrijdag 25 november is de parallelbaan aan de westkant afgesloten. De parallelweg aan de oostkant is afgesloten op maandagochtend 21, woensdag 23 en donderdag 24 november. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de andere parallelweg. Landbouwverkeer leiden we in deze week via de hoofdrijbaan. Daarom verlagen we de snelheid op de hoofdrijbanen naar 50 km/u.
Bijzonder materiaal
De inspectie geeft inzicht in de conditie van het beton en is van belang voor het bepalen van het groot onderhoud om de brug in goede conditie te houden. Voor de inspectie gebruiken we een speciale hoogwerker. Deze reikt tot 80 meter hoogte voor de visuele en akoestische inspectie. Voor het inspecteren van de onderkant van de brug maken we gebruik van een speciale laagwerker. Deze heeft een arm die via de buitenkant onder de brug reikt. De inzet van deze speciale hoogwerker is weersafhankelijk. Tussen 27 november en 4 december 2022 inspecteren we de brughoofden op en vanaf het land. Dit leid niet tot afsluitingen en verkeershinder.
Samen overlast verminderen
Bij het werken aan de weg doen we er alles aan om te zorgen voor minimale overlast. Maar hinder is niet te vermijden. De periodes van afsluitingen en het gebruik van omleidingsroutes houden we zo kort mogelijk. We roepen weggebruikers op om de omleidingsroutes te volgen, geen sluiproutes te gebruiken, aanwijzingen op borden én van verkeersregelaars te volgen, de maximumsnelheid aan te houden en op te letten voor fietsers (schoolgaande jeugd) en wandelaars. Zo houden we rekening met elkaar én werken we samen aan veilig verkeer.